Kurs og konferanser

Kurs er en viktig del av Statpeds tjenestetilbud. Vi tilbyr åpne kurs, e-kurs og kurs som kommuner/fylkeskommuner kan søke om å få fra Statped.

Skriv inn kurskode eller søk etter kurs:

 Filtrering 
  • Happy apping - ipad i arbeid med sosial kompetanse

    Dato: 13.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 12.04.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Flerspråklighet, Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen, Tourettes syndrom, Utviklingshemming

    Vi gir tips til arbeidsmåter og apper til arbeidet med sosial kompetanse. Vi er blant annet innom appene Book Creator, Puppet pals og Clips.

  • Webinar om hvordan syn påvirker kommunikasjon og sosial interaksjon

    Dato: 21.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 19.04.2021

    Tema: Syn

    Tema for webinaret er kommunikasjon og sosial interaksjon for elevar med moderat og alvorleg synssvekking.

  • Nettbasert kurs for pedagoger som underviser elever med moderat og alvorlig synssvekkelse, 1. - 10. trinn

    Dato: 22.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 12.04.2021

    Tema: Syn

    Dette grunnkurset består av 2 deler. Det er en forutsetning at du gjennomfører del 1 før du deltar på del 2.  Les derfor hele kursbeskrivelsen nøye før du melder deg på. Kurset gir en innføring i ulike synsfunksjoner, tilrettelegging av læringsmiljø, kompenserende ferdigheter og inkluderende metodikk for elever med moderat og alvorlig synssvekkelse.

  • Webinar: Lesing og teknologi for de med synssvekkelse

    Dato: 27.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 25.04.2021

    Tema: Syn

    Tema for webinaret er lesing og teknologi for elevar med moderat og alvorleg synssvekking. 

  • Happy apping - ASK på iPad

    Dato: 27.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 26.04.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Flerspråklighet, Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen, Tourettes syndrom, Utviklingshemming

    Vi kommer med tips og ideer til hvordan bruke iPad i ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) arbeid. Vi jobber mest i forhold til ASK og grafiske symboler. Vi viser blant annet appen Book Creator.

  • ASK webinarrekke med fleirfagleg tema. Skriftspråklege ferdigheiter, Literacy

    Dato: 27.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 24.04.2021

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Sammensatte lærevansker

    Barn, unge og vaksne med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) er ei samansett gruppe. Dei har ulike behov som ein må ta omsyn til når ein skal legge til rette for inkluderande praksis i fellesskapet barnet, elevar eller den vaksne med behov for ASK er ein del av. I denne webinarrekka vil vi ta frem nokre aktuelle emne og sjå på dei frå ulike faglege ståstader.  

  • Tactile Reading 2021

    Dato: 29.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 20.04.2021

    Tema: Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Syn, Teknologi i opplæringen, Øvrige temaer

    Save the dates 29th and 30th April 2021 to share ideas, find inspiration and enhance your knowledge within the field of tactile reading.

  • Webinar for barnehagepersonale som jobber med barn med cerebral synshemming, CVI

    Dato: 29.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 28.04.2021

    Tema: Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Cerebral synshemming, CVI, er den vanligste synshemmingen i den vestlige verden i dag. Barn med CVI har ofte et sammensatt vanskebilde, og det er mange hensyn å ta i løpet av en barnehagehverdag. 

  • Artikulatorisk bevissthet i leseopplæringen for elever med fonologiske vansker- en introduksjon til PAS-systemet

    Dato: 29.04.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 26.04.2021

    Tema: Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Spesifikke språkvansker, Språk og tale

    Artikulatorisk bevissthet kan være en støtte i i leseopplæringen for elever med fonologiske vansker. 

    PAS (Piktografisk- Artikulatorisk Symbolsystem) er et læremiddel som kan brukes i leseopplæringen når elever har problemer med å automatisere forbindelsen mellom lyd og bokstav. Systemet brukes også i arbeid med artikulasjon.

  • Digitalt Innføringskurs i Tegnspråk Trinn 2 uke 18 2021

    Dato: 03.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 19.04.2021

    Tema: Tegnspråk

    Innføringskurs i tegnspråk gir kursdeltakeren en grunnleggende innføring i språket norsk tegnspråk. På kurset undervises det i norsk tegnspråk, på norsk tegnspråk.

    Innføringskurs i tegnspråk er delt opp i 3 uketrinn per semester, hvert trinn har egen påmelding.

     

  • Digitalt tegnspråkkurs påbygg, del 2

    Dato: 04.05.2021 | Canvas
    Påmeldingsfrist: 22.04.2021

    Tema: Hørsel, Tegnspråk

    Kurset er på tre dager, tirsdag - torsdag i uke 18.

    Dette er et påbyggingskurs for de som deltok på "Tegnspråkkurs påbygg, del 1"

    Kurset er gratis.

     

  • ASK webinarrekke med flerfaglig tema. Grafisk symbolkommunikasjon for barn med autismespekterforstyrrelser

    Dato: 04.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 30.04.2021

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming

    Barn, unge og vaksne med behov for alternativ og supperande kommunikasjon (ASK) er ei samansett gruppe. Dei har ulike behov som ein må ta omsyn til når ein skal legge til rette for inkluderande praksis i fellesskapet barnet, eleven eller den vaksne med behov for ASK er ein del av. I denne webinarrekka vil vi ta fram nokre aktuelle emne og sjå på dei frå ulike faglege ståstadar.

  • Webinar for barnehagepersonale som jobber med barn med cerebral synshemming, CVI

    Dato: 11.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 10.05.2021

    Tema: Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Cerebral synshemming, CVI, er den vanligste synshemmingen i den vestlige verden i dag. Barn med CVI har ofte et sammensatt vanskebilde, og det er mange hensyn å ta i løpet av en barnehagehverdag. 

  • ASK webinarrekke med fleirfagleg tema. Atypisk kommunikasjonsutvikling - Møte, kartlegge og strukturere tidleg kommunikasjon.

    Dato: 11.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 10.05.2021

    Tema: Afasi, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Ervervet hjerneskade, Flerspråklighet, Hørsel, Leppe-kjeve-ganespalte, Multifunksjonshemming, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Språk og tale

    Barn, unge og vaksne med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) er ei samansett gruppe. Dei har ulike behov som ein må ta omsyn til når ein skal legge til rette for inkluderande praksis i fellesskapet barnet, eleven eller den vaksne med behov for ASK er ein del av. I denne webinarrekka vil vi ta frem nokre aktuelle emne og sjå på dei frå ulike faglege ståstader. 

  • ASK webinarrekke med fleirfaglig tema. Syn og ASK

    Dato: 18.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 15.05.2021

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Syn

    Barn, unge og vaksne med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) er ei samansett gruppe. Dei har ulike behov som ein må ta omsyn til når ein skal legge til rette for inkluderande praksis i fellesskapet barnet, elevar eller den vaksne med behov for ASK er ein del av. I denne webinarrekka vil vi ta frem nokre aktuelle emne og sjå på dei frå ulike faglege ståstader.  

  • Webinar for personale som jobber med elever som er svaksynte, 1.-10. trinn

    Dato: 19.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 07.05.2021

    Tema: Syn, Teknologi i opplæringen

    Webinaret tar sikte på å etablere økt innsikt og forståelse for elever som er svaksynte, og muligheter for tilrettelegging i skolen.

  • ASK webinarrekke med fleirfagleg tema: Erverva hjerneskade (EHS) og ASK

    Dato: 25.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 22.05.2021

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Ervervet hjerneskade

    Barn, unge og vaksne med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) er ei samansett gruppe. Dei har ulike behov som ein må ta omsyn til når ein skal legge til rette for inkluderande praksis i fellesskapet barnet, elevar eller den vaksne med behov for ASK er ein del av. I denne webinarrekka vil vi ta frem nokre aktuelle emne og sjå på dei frå ulike faglege ståstader.  

  • Literacy for alle i barnehage, skole og voksenliv

    Dato: 26.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 24.05.2021

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon

    På konferansen vil du få inspirasjon og tips om hvordan du kan gi ALLE, også personer som bruker ASK, erfaringer med skriftspråket gjennom lesing, skriving og aktiviteter med bokstaver, samtidig som dere har det gøy sammen! Ikke alle vil bli selvstendige i lesing og skriving, men alle skal få mulighet for læring ut fra egne forutsetninger. Kunnskap om bokstaver og skrift kan gi personer som bruker ASK økt mulighet for å kunne uttrykke seg mer presist.

  • Tegnspråk - påbygningskurs for personale i skole og barnehage

    Dato: 27.05.2021 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 07.05.2021

    Tema: Hørsel, Tegnspråk

    Kurset har som mål å styrke deltakernes ferdigheter i å kommunisere visuelt på tegnspråk. Det er for deg som har behov for repetisjon, eller ønsker å praktisere tegnspråk i et større språkmiljø som kan gi deg faglig påfyll og inspirasjon!

    Kurset bygger på innføringskurset "Tegnspråk for personale i skole og barnehage, Trinn 1-3", eller tilsvarende.

    Dersom koronasituasjonen forsetter og Statped ikke kan avholde fysiske kurs, vil dette kurset blir arrangert digitalt.

  • Happy apping - åpen time

    Dato: 27.05.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 26.05.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Flerspråklighet, Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen, Tourettes syndrom, Utviklingshemming

    Dette er siste webinar i vårens Happy apping webinarrekke. Vi tar i mot ønsker til innhold i webinaret. Er det arbeidsmåter, apper eller andre ting du ønsker at vi skal snakke om? Noe du vil ha repetisjon på? Send oss gjerne en epost. 

  • Digitalt møtepunkt for 1. og 2. trinnselever, bosatt i Trøndelag eller Møre og Romsdal

    Dato: 01.06.2021 | Videokonferanse
    Påmeldingsfrist: 18.05.2021

    Tema: Cochleaimplantat, Hørsel

    Når vi er forhindret i å møtes til fysiske elevkurs, inviterer Statped midt til et digitalt møtepunkt for 1. og 2. trinnselever med hørselsvansker, bosatt i Trøndelag eller Møre og Romsdal. Møtepunktet er basert på norsk talespråk. 

  • Kartlegging og tiltak for barn med språklydsvansker

    Dato: 01.06.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 28.05.2021

    Tema: Spesifikke språkvansker

    Hvordan kan vi best forstå språklydsvansker hos barn og hvordan virker dette inn på valg av tiltakstilnærming?
    I dette webinaret gir vi en oversikt over språklydsutvikling og språklydsvansker. Vi tar utgangspunkt i en klassifikasjonsmodell som knyttes til årsaksspesifikke tiltak og gir en praktisk gjennomgang av den fonologiske intervensjonsmetoden POPT ved bruk av case.

  • Spesialpedagogisk webinardag

    Dato: 03.06.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 02.06.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Matematikkvansker, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Teknologi i opplæringen, Utviklingshemming

    Er du opptatt av problemstillinger knyttet til inkludering og spesialpedagogiske tema i skolen? Fagpersoner i Statped, avdeling for sammensatte lærevansker, arrangerer en webinardag med ulike tema. Innleggene er praksisnære, og inneholder konkrete eksempler til bruk i skole og barnehage. Det vil være mulighet til å delta på chat og stille spørsmål til fagpersonene i løpet av dagen.  

  • Digitalt møtepunkt for 3. og 4. trinnselever, bosatt i Trøndelag eller Møre og Romsdal

    Dato: 03.06.2021 | Videokonferanse
    Påmeldingsfrist: 20.05.2021

    Tema: Cochleaimplantat, Hørsel

    Når vi er forhindret i å møtes til fysiske elevkurs, inviterer Statped midt til et digitalt møtepunkt for 3. og 4. trinnselever med hørselsvansker, bosatt i Trøndelag eller Møre og Romsdal. Møtepunktet er basert på norsk talespråk. 

  • Webinar for personale som jobber med barn som er svaksynte 3-6 år

    Dato: 09.06.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 28.05.2021

    Tema: Syn

    Tema for webinaret tar sikte på å etablere økt innsikt og forståelse for barnehagebarn som er svaksynte med og uten tilleggsvansker, og muligheter for tilrettelegging i barnehagen og overgang til skole.

     

  • Digitalt Innføringskurs i Tegnspråk Trinn 3 uke 25 2021

    Dato: 21.06.2021 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 07.06.2021

    Tema: Tegnspråk

    Innføringskurs i tegnspråk gir kursdeltakeren en grunnleggende innføring i språket norsk tegnspråk. På kurset undervises det i norsk tegnspråk, på norsk tegnspråk.

    Innføringskurs i tegnspråk er delt opp i 3 uketrinn per semester, hvert trinn har egen påmelding.

     

  • Aktivitetsdager for elever med nedsatt hørsel i Sarpsborg kommune

    Dato: 02.09.2021 | Borgenhaugen
    Påmeldingsfrist: 20.06.2021

    Tema: Cochleaimplantat, Hørsel

    Velkommen til aktivitesdager for elever med nedsatt hørsel i Sarpsborg. 

    Statped og Sarpsborg kommune har i år et prøveprosjekt med aktivitetsdager for elever med nedsatt hørsel. 

  • Elevkurs for grunnskoleelever med hørselsvansker, 5. - 7. trinn bosatt i Ålesund kommune og deres foresatte.

    Dato: 05.10.2021 | Ålesund
    Påmeldingsfrist: 14.09.2021

    Tema: Hørsel

    Ålesund kommune og Statped midt skal i samarbeid arrangere et kurs for skoleelever på 5. - 7. trinn med nedsatt hørsel og deres foresatte bosatt i Ålesund kommune. Kurset er talespråksbasert.

    Det skal også tilbys et eget digitalt kurs for elevenes pedagoger torsdag 7. oktober 2021.  

     

  • Regionalt fagtorg 2021 - Agder

    Dato: 19.10.2021 | Kristiansand
    Påmeldingsfrist: 04.10.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Flerspråklighet, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Syn, Teknologi i opplæringen, Utviklingshemming

    Overordnet tema er spesialpedagogisk kompetanse for å lykkes med tilpasset og inkluderende opplæring – bygge bro mellom allmennpedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse.

  • Matematikkvansker: Forståelse, utredning og tiltak

    Dato: 20.10.2021 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 14.10.2021

    Tema: Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Teknologi i opplæringen

    Kurset er beregnet på ansatte i PP-tjenesten og skolen. Det vil bli presentert en forståelse av matematikkvansker, både som spesifikk vanske og som del av et sammensatt vanskebilde. Det vil være fokus på hva som bør være med i en kartlegging/utredning av matematikkvansker, samt gis forslag til egnede tiltak. 

    Kurset er godkjent av Utdanningsforbundet som vedlikeholdsaktivitet i Spesialistutdanningen i pedagogisk-psykologisk rådgiving. 

  • Regionalt fagtorg 2021 - Innlandet

    Dato: 28.10.2021 | Lillehammer
    Påmeldingsfrist: 14.10.2021

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Flerspråklighet, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Syn, Teknologi i opplæringen, Utviklingshemming

    Overordnet tema er spesialpedagogisk kompetanse for å lykkes med tilpasset og  inkluderende opplæring – bygge bro mellom spesialpedagogisk og allmennpedagogisk kompetanse.