Kurs og konferanser

Kurs er en viktig del av Statpeds tjenestetilbud. Vi tilbyr åpne kurs, e-kurs og kurs som kommuner/fylkeskommuner kan søke om å få fra Statped.

Skriv inn kurskode eller søk etter kurs:

 Filtrering 
  • Kurs i småbarnstesten Bayley-III

    Dato: 15.05.2019 | Kristiansand
    Påmeldingsfrist: 02.05.2019

    Tema: Autisme, Multifunksjonshemming, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Utviklingshemming, Øvrige temaer

    Bayley Scales of Infant and Toddler Development (BSID-III, 2005) er en test på områdene kognisjon, språk og motorikk med normer fra 0-42 måneder, men kan også være anvendbar for eldre barn som antas å fungere innenfor samme utviklingsområde.

  • Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT)

    Dato: 21.05.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 07.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Hørsel, Sammensatte lærevansker, Språk og tale

    Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT) for foreldre og fagpersoner. Man trenger ingen forkunnskaper om NMT for å delta på dette kurset.

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 1: Medfødt døvblindhet og de grunnleggende prinsippene for intervensjon

    Dato: 23.05.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 09.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 1 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modul vil gå våren 2020.
    Modul 1 vil fokusere på det å forstå hvordan mennesker med kombinerte syns- og hørselsvansker og døvblindhet oppfatter, erfarer og forstår verden. Døvblindhetens natur og variasjon innad i populasjonen vil bli belyst

  • Happy apping 2 - mer avansert trykking for bedre læring!

    Dato: 05.06.2019 | Gjøvik
    Påmeldingsfrist: 26.05.2019

    Tema: AD/HD, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen

    Øvingsbasert iPadkurs - rettet mot fagpersoner i skole og PPT som vil bli kjent med gode apper og arbeidsmåter for barn og unge med spesielle behov.

  • Innføringskurs i den nonverbale evnetesten Leiter-3

    Dato: 07.06.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 23.05.2019

    Tema: AD/HD, Afasi, Autisme, Cochleaimplantat, Ervervet hjerneskade, Hørsel, Matematikkvansker, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Tourettes syndrom, Utviklingshemming, Øvrige temaer

    Dagskurs med en presentasjon av den nyeste utgaven av Leiter, som kom ut i USA i 2013, på norsk i 2016.

  • Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT)

    Dato: 11.06.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 28.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Hørsel, Sammensatte lærevansker, Språk og tale

    Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT) for foreldre og fagpersoner. Man trenger ingen forkunnskaper om NMT for å delta på dette kurset.

  • Tegnkommunikasjon i taktil modalitet del 2

    Dato: 11.06.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 28.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Kurset er lagt opp til en kombinasjon av teoretisk og praktisk tilnærming av tegnkommunikasjon i taktil modalitet og er en påbyggning av del 1 som ble holdt 26.-27. februar 2019.

  • IOP, veien og målet. Deltagelse som mål og metode i arbeid med barn og unge med omfattende funksjonsnedsettelser

    Dato: 13.06.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 01.06.2019

    Tema: Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming

    Knut Slåtta kommer tilbake til Trondheim for å dele av sin kunnskap rundt arbeidet med IOP for barn og unge som har omfattende funksjonsnedsettelser

  • Fagtorg 2019 - Statped vest

    Dato: 28.08.2019 | Bergen
    Påmeldingsfrist: 14.06.2019

    Tema: AD/HD, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Cochleaimplantat, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Hørsel, Leppe-kjeve-ganespalte, Matematikkvansker, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Stamming og løpsk tale (taleflytvansker), Syn, Tegnspråk, Teknologi i opplæringen, Øvrige temaer

    Fagtorget 2019 er ein regional konferanse for PPT-tilsette i vestlandsregionen og er tidlegare arrangert i 2015 og 2017.

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 2: Kontakt og sosialt samspill

    Dato: 19.09.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 05.09.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 2 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modul går våren 2020.
    Modul 2 omhandler grunnleggende prinsipper for etablering av kontakt og sosialt samspill med barn, unge og voksne med medfødt døvblindhet. Kurset fokuserer på partnerkompetanse og relasjonsbygging.

     

  • Språkvansker og ADHD. Kjennetegn og pedagogisk tilrettelegging

    Dato: 16.10.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 10.10.2019

    Tema: AD/HD, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale

    Kurset fokuserer på pedagogiske utfordringer der språkvansker og ADHD forekommer samtidig.

  • Autismespekterforstyrrelser – inkludering og livsmestring i skolen

    Dato: 27.11.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 11.11.2019

    Tema: Autisme, Sammensatte lærevansker, Teknologi i opplæringen, Utviklingshemming

    Hvordan kan lærere, miljøarbeidere og assistenter tenke nytt rundt undervisning for å inkludere elever med ASF faglig, sosialt og psykisk? Og hvordan kan skolen legge til rette for selvstendighet, økt sosial kompetanse og god psykisk helse?

    Dagene vil være bygget opp av en blanding mellom innlegg fra Statped og oppgaver, både i gruppe og individuelt.

     

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 3: Meningsdannelse

    Dato: 05.12.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 22.11.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 3 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modulen går våren 2020.
    Modul 3 fokuserer på hvordan barn med medfødt døvblindhet og partnere skaper mening i møte med omverdenen, og hvordan barnets uttrykk for denne kan se ut.

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 4: Overgang til kulturelt språk

    Dato: 19.03.2020 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 05.03.2020

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er siste modul i kursrekken på 4 moduler som bygger på hverandre. Her er noen av spørsmålene som modulen omhandler:
    Hva er språk? Hvordan ser språket ut hos mennesker med medfødt døvblindhet, og hvordan støtter man språkutviklingen til personer med medfødt døvblindhet?