Kurs og konferanser

Kurs er en viktig del av Statpeds tjenestetilbud. Vi tilbyr åpne kurs, e-kurs og kurs som kommuner/fylkeskommuner kan søke om å få fra Statped.

Skriv inn kurskode eller søk etter kurs:

 Filtrering 
  • Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT)

    Dato: 26.02.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 18.02.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Hørsel, Sammensatte lærevansker

    Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT) for foreldre og fagpersoner. Man trenger ingen forkunnskaper om NMT for å delta på dette kurset.

  • Tegnkommunikasjon i taktil modalitet

    Dato: 26.02.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 12.02.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Kurset er lagt opp til en kombinasjon av teoretisk og praktisk tilnærming av tegnkommunikasjon i taktil modalitet

  • Ett skritt foran 1 - bruk av tegn som støtte til kommunikasjon og språkutvikling

    Dato: 26.02.2019 | Kristiansand
    Påmeldingsfrist: 15.02.2019

    Tema: Sammensatte lærevansker, Språk og tale, Tegnspråk

    Ett skritt foran består av fire delkurs som bygger på hverandre. Målet med kurset på trinn 1 ("Ett skritt foran 1") er å skape et utviklende tegnmiljø rundt barn som befinner seg på førspråklig nivå /er i sin tidlige språkutvikling.

  • Happy apping 2 - mer avansert trykking for bedre læring!

    Dato: 12.03.2019 | Gjøvik
    Påmeldingsfrist: 03.03.2019

    Tema: AD/HD, Autisme, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen

    Øvingsbasert iPadkurs - rettet mot fagpersoner i skole og PPT som vil bli kjent med gode apper og arbeidsmåter for barn og unge med spesielle behov.

  • "Se, jeg vil leke"

    Dato: 14.03.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 01.03.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Barn med kombinerte sansetap kan ha uttrykk som kan være vanskelig å se og tolke. Kurset tar for seg hvordan man kan oppdage og bygge videre på initiativ fra barnet. Målet med kurset er å se hvordan vi kan videreutvikle uttrykkene slik at de blir utgangspunkt for lek.

  • Statpedkonferansen 2019

    Dato: 19.03.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 26.02.2019

    Tema: AD/HD, Afasi, Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Ervervet hjerneskade, Flerspråklighet, Hørsel, Leppe-kjeve-ganespalte, Matematikkvansker, Multifunksjonshemming, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Stamming og løpsk tale (taleflytvansker), Stemmevansker, Syn, Tegnspråk, Teknologi i opplæringen, Tourettes syndrom, Utviklingshemming, Øvrige temaer

    "Jeg vil lære! Et spesialpedagogisk blikk på læring og inkludering"

    Konferansen synliggjør spesialpedagogisk kompetanse og praksis og presenterer nyere forskning. Tematikken fokuserer på læring og læringsutbytte for alle knyttet til inkludering.

  • Ett skritt foran 2 - Tegn som støtte til kommunikasjon og språkutvikling

    Dato: 28.03.2019 | Kristiansand
    Påmeldingsfrist: 21.03.2019

    Tema: Flerspråklighet, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale

    "Ett skritt foran" består av flere kurstrinn. Målet med kursrekken er å skape et utviklende tegnmiljø rundt barn som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon, ASK.

  • Etterutdanningstilbud SEVU-PPT, Flerspråklighet og utredning 2019 - nettbasert

    Dato: 01.04.2019 | Webinar
    Påmeldingsfrist: 25.03.2019

    Tema: AD/HD, Autisme, Flerspråklighet, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Utviklingshemming

    Etterutdanningen gir kunnskap om flerspråklig utvikling og læring, samt systematikk og metodikk i utredning og vurdering av flerspråklige barn, unge og voksne.

  • Happy apping 1 - innføringskurs

    Dato: 04.04.2019 | Gjøvik
    Påmeldingsfrist: 24.03.2019

    Tema: AD/HD, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen

    Øvingsbasert iPadkurs for nybegynnere - rettet mot fagpersoner i barnehage, skole og PPT som vil bli kjent med gode apper og arbeidsmåter for barn og unge med spesielle behov.

  • Kurs i småbarnstesten Bayley-III

    Dato: 15.05.2019 | Kristiansand
    Påmeldingsfrist: 02.05.2019

    Tema: Autisme, Multifunksjonshemming, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Utviklingshemming, Øvrige temaer

    Bayley Scales of Infant and Toddler Development (BSID-III, 2005) er en test på områdene kognisjon, språk og motorikk med normer fra 0-42 måneder, men kan også være anvendbar for eldre barn som antas å fungere innenfor samme utviklingsområde.

  • Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT)

    Dato: 21.05.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 07.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Hørsel, Sammensatte lærevansker, Språk og tale

    Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT) for foreldre og fagpersoner. Man trenger ingen forkunnskaper om NMT for å delta på dette kurset.

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 1: Medfødt døvblindhet og de grunnleggende prinsippene for intervensjon

    Dato: 23.05.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 09.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 1 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modul vil gå våren 2020.
    Modul 1 vil fokusere på det å forstå hvordan mennesker med kombinerte syns- og hørselsvansker og døvblindhet oppfatter, erfarer og forstår verden. Døvblindhetens natur og variasjon innad i populasjonen vil bli belyst

  • Happy apping 2 - mer avansert trykking for bedre læring!

    Dato: 05.06.2019 | Gjøvik
    Påmeldingsfrist: 26.05.2019

    Tema: AD/HD, Dysleksi (spesifikke lese- og skrivevansker), Ervervet hjerneskade, Matematikkvansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Teknologi i opplæringen

    Øvingsbasert iPadkurs - rettet mot fagpersoner i skole og PPT som vil bli kjent med gode apper og arbeidsmåter for barn og unge med spesielle behov.

  • Innføringskurs i den nonverbale evnetesten Leiter-3

    Dato: 07.06.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 23.05.2019

    Tema: AD/HD, Afasi, Autisme, Cochleaimplantat, Ervervet hjerneskade, Hørsel, Matematikkvansker, Nonverbale lærevansker, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Språk og tale, Tourettes syndrom, Utviklingshemming, Øvrige temaer

    Dagskurs med en presentasjon av den nyeste utgaven av Leiter, som kom ut i USA i 2013, på norsk i 2016.

  • Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT)

    Dato: 11.06.2019 | Heimdal, Trondheim
    Påmeldingsfrist: 28.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Cochleaimplantat, Hørsel, Sammensatte lærevansker, Språk og tale

    Åpent kurs i norsk med tegnstøtte (NMT) for foreldre og fagpersoner. Man trenger ingen forkunnskaper om NMT for å delta på dette kurset.

  • Tegnkommunikasjon i taktil modalitet

    Dato: 11.06.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 28.05.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Autisme, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn

    Kurset er lagt opp til en kombinasjon av teoretisk og praktisk tilnærming av tegnkommunikasjon i taktil modalitet

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 2: Kontakt og sosialt samspill

    Dato: 19.09.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 05.09.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 2 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modul går våren 2020.
    Modul 2 omhandler grunnleggende prinsipper for etablering av kontakt og sosialt samspill med barn, unge og voksne med medfødt døvblindhet. Kurset fokuserer på partnerkompetanse og relasjonsbygging.

     

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 3: Meningsdannelse

    Dato: 05.12.2019 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 22.11.2019

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er modul 3 i en kursrekke på 4 moduler. Modulene bygger på hverandre og siste modulen går våren 2020.
    Modul 3 fokuserer på hvordan barn med medfødt døvblindhet og partnere skaper mening i møte med omverdenen, og hvordan barnets uttrykk for denne kan se ut.

  • Grunnkurs i kommunikasjon og medfødt døvblindhet, modul 4: Overgang til kulturelt språk

    Dato: 19.03.2020 | Oslo
    Påmeldingsfrist: 05.03.2020

    Tema: Alternativ og supplerende kommunikasjon, Døvblindhet / kombinerte syns- og hørselsvansker, Hørsel, Multifunksjonshemming, Sammensatte lærevansker, Syn, Utviklingshemming

    Dette er siste modul i kursrekken på 4 moduler som bygger på hverandre. Her er noen av spørsmålene som modulen omhandler:
    Hva er språk? Hvordan ser språket ut hos mennesker med medfødt døvblindhet, og hvordan støtter man språkutviklingen til personer med medfødt døvblindhet?