Personvernerklæring kurs

Måltid som inkluderingsarena

Mange av de barna som blir søkt inn til Statped har spisevansker som en del av vanskebildet. Spisevanskene kan for enkelte være så store at de opplever at dette kan bidra til at de blir holdt utenfor måltidets felleskap i barnehagen.

Å spise sammen er en viktig del av måltidet. Hvordan jobber vi for at barn blir inkludert i en av de viktigste daglige rutinene?

Dato: TIrsdag 27. september 2016 kl. 10.00 - 15.00
Påmeldingsfrist: 16.09.2016
Målgruppe: Foreldrene til barn med spiseutfordringer og barnehagepersonal som har barn med spiseutfordringene i gruppen.
Sted: Statped (ikke bruk), Bredtvetveien 4, 0950 Oslo
Pris: Kr 600,- inkl. enkel lunsj
Påmeldingsfristen for dette kurset har utløpt.

Mange barn med spisevansker opplever å bli ekskludert fra måltidets felleskap. På kurset vil vi beskrive eksempler på god praksis rundt mat og måltidene som pedagogisk virkemiddel. Måltidene er en viktig arena for inkludering og måltidet handler om mye mer enn å bli mett!

Kurset vil ta for seg følgende temaer: definisjon av hva måltidet er i et barnehageperspektiv,  kunnskap om spisevansker og måltidets betydning for  barnets velvære og utvikling. Måltidet gir en naturlig ramme for å utvikle barnets ferdigheter innen samspill, språk- og kommunikasjon og gir muligheter til å reflektere rundt inkluderingskompetanse. Dette er områder som er forankret i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Kurset gir konkrete forslag til hvordan måltidene kan utnyttes og tilrettelegges for alle barn. Videoopptak vil bli brukt.

Kurset er et resultat av et prosjekt gjennomført i Ekholt barnehage i Rygge kommune.

 

Andre merknader

Kursholder: Ena Heimdahl og Tone Løyning Narvesen