Personvernerklæring kurs

Etterutdanningstilbud SEVU-PPT 2018/2019, utviklingsmessige språkvansker, Haugesund

Lær om utviklingsmessige språkvansker i pedagogisk sammenheng – lovverk, rettigheter, kartlegging, tiltak/tilrettelegging, inkludering, språkmiljø, samarbeid med barnehage, skole og foreldre.

Dato: Tirsdag 20.11.2018, tirsdag 19.02.2019 og onsdag 20.02.2019 alle dager kl. 10 - 16
Påmeldingsfrist: 30.10.2018
Målgruppe: Ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som arbeider med barn, unge og voksne med utviklingsmessige språkvansker.

Ansatte i skoler og barnehager kan også søke, men vil bli prioritert etter PPT. Vi gjør oppmerksom på at innholdet primært er laget for PPT.

Sted: Scandic Maritim Haugesund, Åsbygata 3, 5528 Haugesund
Pris: Kr. 1.000,- inkl. lunsj (Deltakerne må selv ordne med overnatting)
Påmeldingsfristen for dette kurset har utløpt.

Tradisjonelt er det terminologien Spesifikke språkvansker (SSV) som har beskrevet utfordringene til barn som strever med å tilegne seg språkferdigheter, til tross for en ellers vanlig utvikling.

Nyere forskning og klinisk erfaring problematiserer bruken av begrepet. I internasjonal forskning benyttes Developmental Language Disorder (DLD) i økende grad og er i dag den foretrukne terminologien. Denne inkluderer en bredere forståelse av språkvanskene. DLD innebærer vansker med språkområder som syntaks, morfologi, semantikk, ordleting, pragmatikk, samtaleferdigheter, verbal læring/minne og fonologi. De ulike språkområdene kan være påvirket i større eller mindre grad.

Det er foreløpig ingen konsensus om hva DLD skal kalles på norsk og vi har inntil videre valgt å kalle det utviklingsmessige språkvansker. Men andre alternativer, slik som utviklingsmessig språkforstyrrelse eller språkutviklingsforstyrrelse/-svikt har også vært nevnt.

Dag 1: Tirsdag 20. november: Introduksjon til begrepet utviklingsmessige språkvansker, teori og nyere forskning. Introduksjon til kartlegging. Det forutsettes at alle har lest nettsidene og sett videoen om begrepsavklaring før dag 1: Språkvansker og begrepsavklaring

Dag 2: Tirsdag 19. februar: Kartlegging og tiltak.

Dag 3: Onsdag 20. februar: Tiltak.

Målsetting: PPT skal være rustet til å arbeide målrettet med språkvansker, både på individ- og systemnivå i barnehage og skole.

Arbeidsformer: Etterutdanningen kombinerer forelesninger, workshops og gruppearbeid. Vi legger vekt på at du deltar aktivt. På dag 2 og 3 er det en forutsetning at deltakerne har med seg PC eller nettbrett (iPad eller Android) og har gjort nødvendige forberedelser.

Arbeidskrav: Obligatorisk oppmøte på alle 3 dager. Innlevert og bestått gruppeoppgave.

 

Kontaktinformasjon

Ved spørsmål om etterutdanningen - ta kontakt med:

Walther Olsen, e-post: walther.olsen@statped.no

Andre merknader

Deltakerne må selv ordne med overnatting og reise.

Aktuelle lenker
Statped
Etter- og videreutdanning
Spesifikke Språkvansker