Personvernerklæring kurs

Etterutdanningstilbud SEVU-PPT 2018/2019, utviklingsmessige språkvansker, Tromsø

Lær om utviklingsmessige språkvansker i pedagogisk sammenheng – lovverk, rettigheter, kartlegging, tiltak/tilrettelegging, inkludering, språkmiljø, samarbeid med barnehage, skole og foreldre.

 

Dato: 04. desember 2018, 06. februar og 07. februar 2019. Alle dager kl. 1000-1600
Påmeldingsfrist: 23.11.2018
Målgruppe: Ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som arbeider med barn, unge og voksne med utviklingsmessige språkvansker.

Ansatte i skoler og barnehager kan også søke, men vil bli prioritert etter PPT. Vi gjør oppmerksom på at innholdet primært er laget for PPT

Sted: Statped, Tromsø, Gimleveien 68, 9019 Tromsø
Pris: kr. 1000,- inkl. lunch (Deltakerne må selv ordne med overnatting)
Påmeldingsfristen for dette kurset har utløpt.

Kursholderne vil være i Tromsø. I tillegg vil det være mulig å delta via videokonferanse fra Vadsø, Lakselv, Alta og Bodø. Oppgi hvilket sted du deltar fra i påmeldingen til kurset. Informasjon om lokaler vil bli sendt ut etter at påmeldingsfristen har gått ut.

Tradisjonelt er det terminologien Spesifikke språkvansker (SSV) som har beskrevet utfordringene til barn som strever med å tilegne seg språkferdigheter, til tross for en ellers vanlig utvikling.

Nyere forskning og klinisk erfaring problematiserer bruken av begrepet. I internasjonal forskning benyttes Developmental Language Disorder (DLD) i økende grad og er i dag den foretrukne terminologien. Denne inkluderer en bredere forståelse av språkvanskene. DLD innebærer vansker med språkområder som syntaks, morfologi, semantikk, ordleting, pragmatikk, samtaleferdigheter, verbal læring/minne og fonologi. De ulike språkområdene kan være påvirket i større eller mindre grad.

Det er foreløpig ingen konsensus om hva DLD skal kalles på norsk og vi har inntil videre valgt å kalle det utviklingsmessige språkvansker. Men andre alternativer, slik som utviklingsmessig språkforstyrrelse eller språkutviklingsforstyrrelse/-svikt har også vært nevnt.

Dag 1: Tirsdag 4. desember 2018: Introduksjon til begrepet utviklingsmessige språkvansker, teori og nyere forskning. Introduksjon til kartlegging. Det forutsettes at alle har lest nettsidene og sett videoen om begrepsavklaring før dag 1: Språkvansker og begrepsavklaring

Dag 2: Onsdag 6. februar 2019: Kartlegging og tiltak.

Dag 3: Torsdag 7. februar 2019: Tiltak.

Målsetting: PPT skal være rustet til å arbeide målrettet med språkvansker, både på individ- og systemnivå i barnehage og skole.

Arbeidsformer: Etterutdanningen kombinerer forelesninger, workshops og gruppearbeid. Vi legger vekt på at du deltar aktivt. På dag 2 og 3 er det en forutsetning at deltakerne har med seg PC eller nettbrett (iPad eller Android) og har gjort nødvendige forberedelser.

Arbeidskrav: Obligatorisk oppmøte på alle 3 dager. Innlevert og bestått gruppeoppgave.

Kontaktinformasjon

Ved spørsmål om etterutdanningen - ta kontakt med:

Elisabeth Bue, e-post: elisabeth.bue@statped.no

 

Andre merknader

Deltakerne må selv ordne med overnatting og reise.

 

Aktuelle lenker
Statped
Etter- og videreutdanning
Spesifikke Språkvansker