Personvernerklæring kurs
Etterutdanningstilbud SEVU-PPT 2018/2019, utviklingsmessige språkvansker, Ålesund
Lær om utviklingsmessige språkvansker i pedagogisk sammenheng – lovverk, rettigheter, kartlegging, tiltak/tilrettelegging, inkludering, språkmiljø, samarbeid med barnehage, skole og foreldre.
KursOppdatert: 12.09.2020
Dato: Tirsdag 27.11.2018, tirsdag 08.01.2019 og onsdag 09.01.2019 alle dager kl. 10.00 - 16.00
Påmeldingsfrist: 30.10.2018
Målgruppe: Ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som arbeider med barn, unge og voksne med utviklingsmessige språkvansker.Ansatte i skoler og barnehager kan også søke, men vil bli prioritert etter PPT. Vi gjør oppmerksom på at innholdet primært er laget for PPT.
Sted: Quality Hotel Waterfront, Nedre Strandgate 25-27, 6004 Ålesund
Pris: Kr. 1.000,- inkl. lunsj (Deltakerne må selv ordne med overnatting)
Påmeldingsfristen for dette kurset har utløpt.
Tradisjonelt er det terminologien Spesifikke språkvansker (SSV) som har beskrevet utfordringene til barn som strever med å tilegne seg språkferdigheter, til tross for en ellers vanlig utvikling.
Nyere forskning og klinisk erfaring problematiserer bruken av begrepet. I internasjonal forskning benyttes Developmental Language Disorder (DLD) i økende grad og er i dag den foretrukne terminologien. Denne inkluderer en bredere forståelse av språkvanskene. DLD innebærer vansker med språkområder som syntaks, morfologi, semantikk, ordleting, pragmatikk, samtaleferdigheter, verbal læring/minne og fonologi. De ulike språkområdene kan være påvirket i større eller mindre grad.
Det er foreløpig ingen konsensus om hva DLD skal kalles på norsk og vi har inntil videre valgt å kalle det utviklingsmessige språkvansker. Men andre alternativer, slik som utviklingsmessig språkforstyrrelse eller språkutviklingsforstyrrelse/-svikt har også vært nevnt.
Dag 1: Tirsdag 27. november: Introduksjon til begrepet utviklingsmessige språkvansker, teori og nyere forskning. Introduksjon til kartlegging. Det forutsettes at alle har lest nettsidene og sett videoen om begrepsavklaring før dag 1: Språkvansker og begrepsavklaring
Dag 2: Tirsdag 8. januar: Kartlegging og tiltak.
Dag 3: Onsdag 9. januar: Tiltak.
Målsetting: PPT skal være rustet til å arbeide målrettet med språkvansker, både på individ- og systemnivå i barnehage og skole.
Arbeidsformer: Etterutdanningen kombinerer forelesninger, workshops og gruppearbeid. Vi legger vekt på at du deltar aktivt. På dag 2 og 3 er det en forutsetning at deltakerne har med seg PC eller nettbrett (iPad eller Android) og har gjort nødvendige forberedelser.
Arbeidskrav: Obligatorisk oppmøte på alle 3 dager. Innlevert og bestått gruppeoppgave.
Kontaktinformasjon
Ved spørsmål om etterutdanningen - ta kontakt med:
Anne Tolgensbakk, e-post: anne.tolgensbakk@statped.no
Andre merknader
Deltakerne må selv ordne med overnatting og reise.
Aktuelle lenker
Statped
Etter- og videreutdanning
Spesifikke Språkvansker