Personvernerklæring kurs
Hvordan fremme leseferdighet for personer med alvorlig lese/skrive vansker og/ eller lærevansker?
Fagdagen setter fokus på hvorfor eleven ikke leser funksjonelt og hva man kan gjøre for å lykkes bedre med dette.
KursOppdatert: 05.10.2016
Dato: 11. februar 2016, kl. 09.00 til 15.00
Påmeldingsfrist: 02.02.2016
Målgruppe: Lærere i grunnskole, videregående og voksenopplæring. Personale i PPT.
Sted: Statped, Heimdal, Søbstadveien 65, 7088 Heimdal, Trondheim
Pris: 600
Påmeldingsfristen for dette kurset har utløpt.
For personer med alvorlige lese- og skrivevansker og /eller kognitive vansker, samt for mennesker uten funksjonell tale er det nødvendig med strukturert, systematisk og målbar leseopplæring.
Noen av disse elevene får heller ikke tilbud om slik opplæring fordi de selv ikke har talespråk.
Mange av disse elevene sliter med leseforståelse som ikke er knyttet til diagnose eller spesifikke vansker. Fagdagen setter fokus på hvorfor eleven ikke leser funksjonelt og hva man kan gjøre for å lykkes bedre med dette.
Deler av kurset vil bestå av videoforelesning til engelsk med Ph.D Karen Erickson.
Det vil være mulig å delta på videokonferanse, men dette må skrives i kommentarfeltet. Du vil motta påloggingsinformasjon etter påmelding.
Program:
09.00 – 09.45 Velkommen.
Innledning
Gi tilgang til-, utforme pedagogikk og sette veiledende mål for å fremme læring og utvikling.
09.45 – 10.00 Pause
10.00 – 10.45 Intervensjoner som fremmer leseferdighet for elever med sammensatte lærevansker. Hvordan jobbe med motivasjon, sette mål for opplæringen og bruk av teknologi.
10.45 – 11.00 Pause
11.00 – 11.45 Stillelesing og forståelse: Et rammeverk for å forstå utfordringer knyttet til lesingen.
11.45 – 12.30 Lunsj
12.30 – 13.15 Stillelesing og forståelse: Et rammeverk for å forstå utfordringer knyttet til lesingen, forts. Lesing, forståelse og forankring.
13.15 – 13.30 Pause med kaffe og kake.
13.30 – 14.15 Praktiske eksempler
14.15 - 14.25 Pause
14.25 – 15.00 Tar Heel Reader og andre teknologiske løsninger. Oppsummering og spørsmål