Personvernerklæring kurs
Barn med sterkt nedsatt syn eller blindhet i barnehage
Digitalt kurs om pedagogisk tilrettelegging for barn med sterkt nedsatt syn eller blindhet i barnehage
KursOppdatert: 15.10.2024
Dato: Kurset er tilgjengelig fra 25. november 2024
Påmeldingsfrist: 30.06.2025
Målgruppe: Barnehagepersonale, PP-rådgivere eller andre som jobber med barn som er blinde eller sterkt svaksynte 0-6 år. Kurset kan også passe for foreldre til barn som er blinde eller sterkt svaksynte.
Sted: Canvas, Digital læringsplattform, Delta fra egen PC/ laptopDette digitale kurset har som mål å gi ansatte i barnehage, PPT og foreldre innsikt og kunnskap om barn i alderen 0-6 år som lever med blindhet eller sterkt nedsatt syn. Kurset kan tas som et selvstendig kurs eller som et forberedende kurs til vårt fysiske kurs (2 dager) som arrangeres hver høst i Oslo.
Gjennom seks moduler ser vi nærmere på utvikling, voksenrollens bidrag, tilrettelegging, mobilitet, lek og tidlig skriftspråkstimulering.
- Utvikling: Forstå grunnleggende trekk ved utviklingen fra 0 til 6 år hos barn med blindhet.
- Voksenrollen: Lær hvordan du som voksen kan støtte barnets selvstendighet og mestring.
- Tilrettelegging: Bli kjent med hvordan du kan tilrettelegge omgivelsene og pedagogikk for å fremme læring og deltakelse.
- Mobilitet: Utforsk betydningen av mobilitet og hvordan du kan støtte barnet i etablering av grunnleggende mobilitetsferdigheter.
- Lek: Forstå hvordan barn med sterkt nedsatt syn eller blindhet leker og hvordan du kan støtte deres lek.
- Tidlig skriftspråkstimulering: Lær om viktigheten av tidlig skriftspråkstimulering og praktiske tilnærminger.
Tidsestimat: Kurset er designet for å fullføres på cirka 5 timer hvis du ikke følger lenker til fordypning. Dette avhenger av din egen progresjon.
Andre bruksområder: Innholdet i dette kurset kan også brukes i avdelingsmøter, nettverksmøter, og for kontinuerlig faglig påfyll.
Digital deltakelse
Kursplattform: Canvas. Du vil få en e-post med lenke til kurset i løpet av 1-2 uker etter påmelding.