Hvordan snakker vi sammen når ord og symboler er til liten nytte? Hvordan skaper vi hverdager med engasjement og glede? Søkelyset rettes mot livsinnholdet til mennesker som trenger spesialisert kompetanse på tvers av mange fagområder.
Program tirsdag, 17. oktober
Kl. 0930 Registrering
Kl. 1000 Velkommen ved Statped
Kl. 1020 Presentasjon av elevgruppe og program ved M-pedagog Turid Horgen, Statped.
Kl. 1045 Pause
Kl. 1100 Hverdag med engasjement, utvikling og glede. Fagområdet multifunksjonshemming - fortsatt nytt ved M-pedagog Turid Horgen, Statped.
Kl. 1145 Pause
Kl. 1200 Hvordan lytte til barn, ungdom og voksne med multifunksjonshemming og prøve å forstå hva eleven formidler? Ved M-pedagog Mette Løvås, Statped.
Kl. 1245 Lunsj
Kl. 1330 Kroppen i rommet. Omgivelser som skaper muligheter ved ergoterapeutspesialist Benthe Nilsen, Statped.
Kl. 1415 Pause
Kl. 1430 Øyeblikk av læring; Måltidets pedagogiske muligheter ved seniorrådgiver Ena Caterina Heimdahl, Statped og innslag fra Kari-Ann Hjelmtveit Lille, spesialpedagog på Storebjørn ved ressurssenteret Asdal skole.
Kl. 1515 Pause
Kl. 1530 Foreldreperspektivet. En forelder forteller sin historie ved Elin G. Skjulestad, mamma til Thomas.
Program onsdag 18. oktober
Kl. 0900 Synspedagogikk ved seniorrådgiver Tove Arntzen Andrew, Statped.
Kl. 0945 Pause
Kl. 1000 Interessekartlegging som basis for utvikling og læring ved seniorrådgiver Terje Dalen, Statped.
Kl. 1045 Pause
Kl. 1100 Sakkyndighetsarbeidet. Sammenheng mellom dokumenter og opplevd virkelighet ved seniorrådgiver Tonje Lovang, Statped.
Kl. 1145 Lunsj
Kl. 1230 Læring og livskvalitet. Bruk av deltakerfokusert IUP/IOP i barnehage og skole ved psykologspesialist Knut Slåtta, Statped.
Kl. 1315 Pause
Kl. 1330 Barnets stemme. Hvordan ivareta den når barnet har multifunksjonhemming? Ved seniorrådgiver Morten Hendis, Barneombudet.
Kl. 1415 Avslutning